श्रीराधा स्तोत्रम्
ब्रह्म कृत श्रीराधास्तोत्रम्- ब्रह्मा जी के द्वारा किये गये इस स्तोत्र का पाठ करने से राधा-माधव की भक्ति एवं कृपा प्राप्त होता है ।
ब्रह्म कृतं श्रीराधास्तोत्रम्
॥ ब्रह्मोवाच ॥
हे मातस्त्वत्पदाम्भोजं दृष्टं
कृष्णप्रसादतः ॥ १ ॥
सुदुर्लभं च सर्वेषां भारते च
विशेषतः । षष्टिवर्षसहस्राणि तपस्तप्तं पुरा मया ॥ २ ॥
भास्करे पुष्करे तिर्थे कृष्णस्य
परमात्मनः । आजगाम वरं दातुं वरदाता हरिः स्वयम् ॥ ३ ॥
वरंवृणीष्वेत्युक्ते च स्वाभिष्टं च
वृतं मुदा । राधिकाचरणाम्भोजं सर्वेषामपि दुर्लभम् ॥ ४ ॥
हे गुणातित मे शीघ्रमधुनैव प्रदर्शय
। मयेत्युक्तो हरिरयमुवाच मां तपस्विनम् ॥ ५ ॥
दर्शयिष्यामि काले च वत्सेदानीं
क्षमेति च । न हीश्वराज्ञा विफला तेन दृष्टं पदाम्बुजम् ॥ ६ ॥
सर्वेषां वाञ्छितं मातर्गोलोके
भारतेऽधुना । सर्वा देव्यः प्रकृत्यंशा जन्याः प्राकृतिका ध्रुवम् ॥ ७ ॥
त्वं कृष्णाङ्गार्धसम्भूता तुल्या
कृष्णेन सर्वतः । श्रीकृष्णस्त्वमयं राधा त्वं राधा वा हरीः स्वयम् ॥ ८ ॥
न हि वेदेषु मे दृष्ट इति केन
निरूपितम् । ब्रह्माण्डाद् बहिरूर्ध्वं च गोलोकोऽस्ति यथाम्बिके ॥ ९ ॥
वैकुण्ठश्चाप्यजन्यश्च त्वमजन्या
तथाम्बिके । यथा समस्तब्रह्माण्डे श्रीकृष्णांशांश जीविनः ॥ १० ॥
तथा शक्तिस्वरूपा त्वं तेषु सर्वेषु
संस्थिता । पुरुषाश्च हरेरंशास्वदंशा निखिलाः स्त्रियः ॥ ११ ॥
आत्मनो देहरूपा त्वमस्याधारस्त्वमेव
हि । अस्या नु प्राणैस्त्वं मातस्वत्प्राणैरयमीश्वरः ॥ १२ ॥
किमहो निर्मितः केन हेतुना
शिल्पकारिणा । नित्योऽयं च यथा कृष्णस्त्वं च नित्या तथाम्बिके ॥ १३ ॥
अस्यांशा त्वं त्वदंशो वाप्ययं केन
निरूपितः । अहं विधाता जगतां वेदानां जनकः स्वयम् ॥ १४ ॥
तं पठित्वा गुरुमुखाद् भवन्त्येव
बुधा जनाः । गुणानां वा स्तवानां ते शतांशं वक्तुमक्षमः ॥ १५ ॥
वेदो वा पण्डितो वान्यः को वा त्वां
स्तोतुमीश्वरः । स्तवानां जनकं ज्ञानं बुद्धिर्ज्ञानाम्बिका सदा ॥ १६ ॥
त्वं बुद्धेर्जननी मातः को वा त्वां
स्तोतुमीश्वरः । यद्वस्तु दृष्टं सर्वेषां तद्विवक्तुं बुधः क्षमः ॥ १७ ॥
यददृष्टाश्रुतं वस्तु तन्निर्वक्तुं
च कः क्षमः । अहं महेशोऽनन्तश्च स्तोतुं त्वां कोऽपि न क्षमः ॥ १८ ॥
सरस्वती च वेदाश्च क्षमः कः
स्तोतुमीश्वरि । यथागमं यथोक्तं च न मां निन्दितुमर्हसि ॥ १९ ॥
ईश्चराणामीस्वरस्य योग्यायोग्ये समा
कृपा । जनस्य प्रतिपाल्यस्य क्षणे दोषः क्षणे गुणः ॥ २० ॥
जननी जनको यो वा सर्वं क्षमति
स्नेहतः । इत्युक्त्वा जगतां धाता तस्थौ च पुरतस्तयोः ॥ २१ ॥
प्रणम्य चरणाम्भोजं सर्वेषां
वन्द्यमीप्सितम् । ब्रह्मणा च कृतं स्तोत्रं त्रिसंध्यं यः पठेन्नरः ।
राधामाधवयोः पादे भक्तिं दास्यं
लभेद् ध्रुवम् ॥ २२ ॥
कर्मनिर्मूलनं कृत्वा मृत्युं
जित्वा सुदुर्जयम् । विलङ्घ्य सर्वलोकांश्च याति गोलोकमुत्तमम् ॥ २३ ॥
॥ इति श्रीब्रह्मवैवर्ते ब्रह्मणा
कृतं श्रीराधास्तोत्रं सम्पूर्णम् ॥
ब्रह्मणा कृतं श्रीराधा स्तोत्रम्
(श्रीकृष्णजन्मखण्ड १५ । ९४-११६)
॥ ब्रह्मोवाच ॥
हे मातस्त्वत्पदाम्भोजं दृष्टं
कृष्णप्रसादतः ॥ १ ॥
ब्रह्माजी बोले —
हे माता ! भगवान् श्रीकृष्ण की कृपा से मुझे तुम्हारे चरणकमलों के
दर्शन का सौभाग्य प्राप्त हुआ है ।
सुदुर्लभं च सर्वेषां भारते च
विशेषतः । षष्टिवर्षसहस्राणि तपस्तप्तं पुरा मया ॥ २ ॥
भास्करे पुष्करे तिर्थे कृष्णस्य
परमात्मनः । आजगाम वरं दातुं वरदाता हरिः स्वयम् ॥ ३ ॥
ये चरण सर्वत्र और विशेषतः भारतवर्ष
में सभी के लिये परम दुर्लभ हैं । मैंने पूर्वकाल में पुष्कर-तीर्थ में सूर्य के
प्रकाश में बैठकर परमात्मा श्रीकृष्ण की प्रसन्नता के लिये साठ हजार वर्षों तक
तपस्या की । तब वरदाता श्रीहरि मुझे वर देने के लिये स्वयं पधारे ।
वरंवृणीष्वेत्युक्ते च स्वाभिष्टं च
वृतं मुदा । राधिकाचरणाम्भोजं सर्वेषामपि दुर्लभम् ॥ ४ ॥
हे गुणातित मे शीघ्रमधुनैव प्रदर्शय
। मयेत्युक्तो हरिरयमुवाच मां तपस्विनम् ॥ ५ ॥
उनके ‘वर माँगो’ ऐसा कहने पर मैंने प्रसन्नतापूर्वक अभीष्ट
वर माँगते हुए कहा — ‘हे गुणातीत परमेश्वर ! जो सबके लिये
परम दुर्लभ है । उन राधिका के चरण-कमल का मुझे इसी समय शीघ्र दर्शन कराइये ।’
दर्शयिष्यामि काले च वत्सेदानीं
क्षमेति च । न हीश्वराज्ञा विफला तेन दृष्टं पदाम्बुजम् ॥ ६ ॥
मेरी यह बात सुनकर ये श्रीहरि मुझ
तपस्वी से बोले — ‘वत्स ! इस समय
क्षमा करो । उपयुक्त समय आने पर मैं तुम्हें श्रीराधा के चरणारविन्दों के दर्शन
कराऊँगा ।’ ईश्वर की आज्ञा निष्फल नहीं होती; इसीलिये मुझे तुम्हारे चरणकमलों के दर्शन प्राप्त हुए हैं ।
सर्वेषां वाञ्छितं मातर्गोलोके
भारतेऽधुना । सर्वा देव्यः प्रकृत्यंशा जन्याः प्राकृतिका ध्रुवम् ॥ ७ ॥
माता ! तुम्हारे ये चरण गोलोक में
तथा इस समय भारत में भी सबकी मनोवाञ्छा के विषय है । सब देवियाँ प्रकृति की
अंशभूता है; अतः वे निश्चय ही जन्य और
प्राकृतिक हैं ।
त्वं कृष्णाङ्गार्धसम्भूता तुल्या
कृष्णेन सर्वतः । श्रीकृष्णस्त्वमयं राधा त्वं राधा वा हरीः स्वयम् ॥ ८ ॥
तुम श्रीकृष्ण के आधे अङ्ग से प्रकट
हुई हो;
अतः सभी दृष्टियों से श्रीकृष्ण के समान हो । तुम स्वयं श्रीकृष्ण
हो और ये श्रीकृष्ण राधा हैं, अथवा तुम राधा हो और ये स्वयं
श्रीकृष्ण हैं ।
न हि वेदेषु मे दृष्ट इति केन
निरूपितम् । ब्रह्माण्डाद् बहिरूर्ध्वं च गोलोकोऽस्ति यथाम्बिके ॥ ९ ॥
इस बात का किसी ने निरूपण किया हो,
ऐसा मैंने वेदों में नहीं देखा है । अम्बिके ! जैसे गोलोक
ब्रह्माण्ड से बाहर और ऊपर है, उसी तरह वैकुण्ठ भी है ।
वैकुण्ठश्चाप्यजन्यश्च त्वमजन्या
तथाम्बिके । यथा समस्तब्रह्माण्डे श्रीकृष्णांशांश जीविनः ॥ १० ॥
माँ ! जैसे वैकुण्ठ और गोलोक अजन्य
हैं;
उसी प्रकार तुम भी अजन्या हो । जैसे समस्त ब्रह्माण्ड में सभी
जीवधारी श्रीकृष्ण के ही अंशांश हैं ।
तथा शक्तिस्वरूपा त्वं तेषु सर्वेषु
संस्थिता । पुरुषाश्च हरेरंशास्वदंशा निखिलाः स्त्रियः ॥ ११ ॥
उसी प्रकार उन सब में तुम्हीं
शक्तिरूपिणी होकर विराजमान हो । समस्त पुरुष श्रीकृष्ण के अंश हैं और सारी
स्त्रियाँ तुम्हारी अंशभूता हैं ।
आत्मनो देहरूपा त्वमस्याधारस्त्वमेव
हि । अस्या नु प्राणैस्त्वं मातस्वत्प्राणैरयमीश्वरः ॥ १२ ॥
परमात्मा श्रीकृष्ण की तुम देहरूपा
हो;
अतः तुम्हीं इनकी आधारभूता हो । माँ ! इनके प्राणों से तुम प्राणवती
हो और तुम्हारे प्राणों से ये परमेश्वर श्रीहरि प्राणवान् हैं ।
किमहो निर्मितः केन हेतुना
शिल्पकारिणा । नित्योऽयं च यथा कृष्णस्त्वं च नित्या तथाम्बिके ॥ १३ ॥
अहो ! क्या किसी शिल्पी ने किसी
हेतु से इनका निर्माण किया है ? कदापि नहीं ।
अम्बिके ! ये श्रीकृष्ण नित्य है । और तुम भी नित्या हो ।
अस्यांशा त्वं त्वदंशो वाप्ययं केन
निरूपितः । अहं विधाता जगतां वेदानां जनकः स्वयम् ॥ १४ ॥
तुम इनकी अंशस्वरूपा हो या ये ही
तुम्हारे अंश हैं । इसका निरूपण किसने किया है ? मैं जगत्स्रष्टा ब्रह्मा स्वयं वेदों का प्राकट्य करनेवाला हूँ ।
तं पठित्वा गुरुमुखाद् भवन्त्येव
बुधा जनाः । गुणानां वा स्तवानां ते शतांशं वक्तुमक्षमः ॥ १५ ॥
वेदो वा पण्डितो वान्यः को वा त्वां
स्तोतुमीश्वरः । स्तवानां जनकं ज्ञानं बुद्धिर्ज्ञानाम्बिका सदा ॥ १६ ॥
उस वेद को गुरु के मुख से पढ़कर लोग
विद्वान् हो जाते हैं । परंतु वेद अथवा पण्डित तुम्हारे गुणों या स्तोत्र का शतांश
भी वर्णन करने में असमर्थ हैं । फिर दूसरा कौन तुम्हारी स्तुति कर सकता है ?
स्तोत्र का जनक है ज्ञान और सदा ज्ञान की जननी है बुद्धि ।
त्वं बुद्धेर्जननी मातः को वा त्वां
स्तोतुमीश्वरः । यद्वस्तु दृष्टं सर्वेषां तद्विवक्तुं बुधः क्षमः ॥ १७ ॥
माँ राधे ! उस बुद्धि की भी जननी
तुम हो । फिर कौन तुम्हारी स्तुति करने में समर्थ होगा ?
जिस वस्तु का सबको प्रत्यक्ष दर्शन हुआ है; उसका
वर्णन करने में तो कोई भी विद्वान् समर्थ हो सकता है ।
यददृष्टाश्रुतं वस्तु तन्निर्वक्तुं
च कः क्षमः । अहं महेशोऽनन्तश्च स्तोतुं त्वां कोऽपि न क्षमः ॥ १८ ॥
परंतु जो वस्तु कभी देखने और सुनने
में भी नहीं आयी, उसका निर्वचन (
निरूपण ) कौन कर सकता है ? मैं, महेश्वर
और अनन्त कोई भी तुम्हारी स्तुति करने की क्षमता नहीं रखते ।
सरस्वती च वेदाश्च क्षमः कः
स्तोतुमीश्वरि । यथागमं यथोक्तं च न मां निन्दितुमर्हसि ॥ १९ ॥
सरस्वती और वेद भी अपने को असमर्थ
पाते हैं । परमेश्वरि ! फिर कौन तुम्हारी स्तुति कर सकता है ? मैंने आगमों का अनुसरण करके तुम्हारे विषय में जैसा कुछ कहा है, उसके लिये तुम मेरी निन्दा न करना ।
ईश्चराणामीस्वरस्य योग्यायोग्ये समा
कृपा । जनस्य प्रतिपाल्यस्य क्षणे दोषः क्षणे गुणः ॥ २० ॥
जो ईश्वरों के भी ईश्वर परमात्मा
हैं,
उनकी योग्य और अयोग्य पर भी समान कृपा होती है । जो पालन के योग्य
संतान है, उसका क्षण-क्षण में गुण-दोष प्रकट होता रहता है;
जननी जनको यो वा सर्वं क्षमति
स्नेहतः । इत्युक्त्वा जगतां धाता तस्थौ च पुरतस्तयोः ॥ २१ ॥
प्रणम्य चरणाम्भोजं सर्वेषां
वन्द्यमीप्सितम् । ब्रह्मणा च कृतं स्तोत्रं त्रिसंध्यं यः पठेन्नरः ।
राधामाधवयोः पादे भक्तिं दास्यं
लभेद् ध्रुवम् ॥ २२ ॥
परंतु माता और पिता उसके सारे दोषों
को स्नेहपूर्वक क्षमा करते हैं । यों कहकर जगत्स्रष्टा ब्रह्मा उन दोनों के
सर्ववन्द्य एवं सर्ववाञ्छित चरणकमलों को प्रणाम करके उनके सामने खड़े हो गये । जो
मनुष्य ब्रह्मा जी के द्वारा किये गये इस स्तोत्र का तीनों संध्या के समय पाठ करता
है,
वह निश्चय ही राधा-माधव के चरण की भक्ति एवं दास्य प्राप्त कर लेता
है ।
कर्मनिर्मूलनं कृत्वा मृत्युं
जित्वा सुदुर्जयम् । विलङ्घ्य सर्वलोकांश्च याति गोलोकमुत्तमम् ॥ २३ ॥
अपने कर्मों का मूलोच्छेद करके
सुदुर्जय मृत्यु को भी जीतकर समस्त लोकों को लाँघता हुआ वह उत्तम गोलोकधाम में चला
जाता है ।
॥ इति श्रीब्रह्मवैवर्ते ब्रह्मणा कृतं श्रीराधास्तोत्रं सम्पूर्णम् ॥
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